Мәхәббәт дигән очар кош бардыр ,

канатлары пардыр

(тәрбия сәгате)

Максат: мәхәббәтнең көчен , аның тормышның , гаиләнең   нигезе булуын аңлату ;

               тату , матур яшәүче гаиләләрдән үрнәк алу ;

               дуслык хисләре тәрбияләү.

 

Материал : “Гаилә китабы”, плакат, проектор, компютер.

                                   Мәхәббәт ,

Ул үзе иске нәрсә ,ләкин

Һәрбер йөрәк аны яңарта,

Тиле яшьлек ярты гомрен бирә

Аның хисе белән янарга.

                                                           Һ.Такташ.

Дәрескә кунак итеп Сәрвәровлар гаиләсе чакырылды.

 

План.

I . Актуальләштерү. Класста психологие уңай халәт тудыру.

II. Уку мәсьәләсе кую.

Якташыбыз җырчы Ә.Авзалованың “Үзем турында үзем “китабыннан өзек уку.

“...яшь чак , күңел мәхәббәткә омтыла. Чибәр-чибәр егетләр очрый.Кайсылары бик әйбәт кебек күренәләр.Күз төшә , күңел уйный...Бе-ике ел үткәч , мин кияүгә чыгып куйдым бит әй! Үзе чибәр , үзе сөйкемле , үзе шаян холыклы , бик оста сөйләшә , теле телгә йокмый. Ләкин чибәр , сөйкемле , шаян холыклы , сүзгә оста кешем- минем сәхнәдә җырлавымны ,сәнгать кешесе булуымны , халык алдында җаваплы зур эш башкаруымны аңламады. Юк-барга бәйләнеп , көнләшеп үзәгемә үтте. Концертлар беткәч , сәхнә артына кереп , тавыш чыгарып , бергә чыгыш ясаучы артистлардан көнләшеп , миңа кул күтәрә башлады. Мин аңардан аерылырга мәҗбүр булдым.(...)

Инструменталь ансамбльгә контрабасчы егет Йосыф килгәч , минем йөрәккә ут капты-үзенә генә түгел , олы скрипкәсе- контрабасына да гашыйк булдым. Бу гашыйк булу инде элеккеләре кебек тиз генә сүнеп , сүрелеп , китмәде , киресенчә , көннән-көн дөрләп яна барган ялкынга , вулканга әйләнде. Йосыф үзе дә миннән күзен алмый. Ул да шулай башыннан чумып , гашыйк шикелле. Арабызда күзгә күренмәс җепләр булып ниндидер сихерле дулкын йөри. Шактый вакыт шушы сихер дулкынында гына тирбәлеп , бер-беребезне яшерен сөеп кенә , мәхәббәтебез турында сүзләр сөйләшмичә генә , күзгә күз карашып йөрдек . Күз карашларыбыз белән аңлаштык һәм мин аңладым-чын мәхәббәт шушы икән , минем йөрәгемә чын сөю , олы мәхәббәт килде.”

            -Нәрсә турында сүз барды ? (гашыйк булу , мәхәббәт турында )

            -Димәк , бүген дәрестә нәрсә турында сөйләшербез?

III. Уку мәсьәләсен чишү.

-Сезгә инде 16-17 яшь. Ярты елдан сез инде мәктәпне тәмамлап , олы тормышка аяк басарсыз, үзегез теләгән уку йортларында укып һөнәрләр үзләштерерсез. Күз йомып та өлгермәбез , өйләнешә башларсыз , гаиләләр корырсыз , үз оягызны булдырырсыз. Чөнки тормышның төп мәгънәсе –гаилә корып балалар тәрбияләү.

            Галәмдә бер генә әйбер дә бер-берсенә охшамаган.Ә кеше язмышы турында сөйлисе дә юк. Һәркайсыбызның үз юлы , үз сукмагы бар. Тик шунысы уртак: җир йөзенә без яратырга , яратылырга , бәхетебезне табарга килгәнбез. Борынгылар : “Мәхәббәт дигән очар кош бардыр , канатлары бардыр ,-“ дип җырлаганнар.

  1. Ә нәрсә соң ул мәхәббәт ?(кемне дә булса яки нәрсәне дә булса ярату)

-Гашыйк булу сүзенең мәгънәсен ничек аңлыйсыз ?

-Гашыйк булу белән мәхәббәт арасында нинди аерма яки охшашлык бар ?

2. Олы мәхәббәт хисләре турында язылган нинди әсәрләр яки образлар беләсез ?

Образлар                                                       әсәрләр

Таһир-Зөһрә                                          “Бабахан” дастаны

Мәҗнүн-Ләйлә                                         “Кыйссаи Йосыф”

Сөһәйл-Гөлдерсен                                       “Йөрәк сере”

Хәлил-Галиябану                                         “Зәңгәр шәл”

Руслан-Людмила   һ.б.

-Әйе , мәхәббәт турында әсәр , шигырь язмаган язучы юктыр.Мәхәббәт кешегә яшәргә , иҗат итәргә көч , дәрман бирә.

3. –Эчкерсез саф сөю нәрсәгә китерә ?( никахлашу , гаилә коруга )

4. –Сезгә нинди кызлар (егетләр) ошый ? (тактага ике баганага язып барам )

Кызлар                                                        егетләр

Акыллы                                                       чибәр

Эшчән                                                           бай

Озын чәчле                                                   машмналы

Зифа буйлы                                                 фатирлы һ.б.

5. -Киләчәктә булачак тормыш иптәшегезне ничек итеп күз алдына китерәсез ?( мине хөрмәт итә торган , эшчән , ярдәмчел ,аңлый торган һ.б.)

-Һәрберебез булачак тормыш иптәшендә яхшы сыйфатлар гына күрергә тели. Ә бит кеше фәрештә түгел , аның уңай һәм тискәре сыйфатлары да була. Гаилә бәхетен ир белән хатын бергә тудыра. Ул- уртак бәхет. Җир йөзендә барлык җан ияләре дә ояларын парлап ясыйлар , балаларына азыкны парлап ташыйлар.

6. -Әгәр сайлаган кешегез –тормыш иптәшегез сез дигәнчә булмаса , сезнең таләпләргә җавап бирмәсә нишләрсез ?( аерылам ,үзгәртергә тырышам , икенчегә чыгам ....)

-Икенчесе аннан да начаррак булса?

7. Г.Хәмидинең “Сөембикә” журналында басылган мәкаләсен уку.

... Кияүгә гомергә аерылмаска дип барарга , гомергә аерылмаска дип өйләнергә кирәк. Ирең яки хатының нинди генә булмасын, ул инде бары тик синеке генә .Һәм бер-берсен көчләп үзгәртергә тырышу-ир белән хатынның төп бәласе, минемчә. Тормыш үзе үзгәртә үзе чарлый ул.

                        Мин өйләнгәндә хатыным аш-су әзерли , пешерә белми иде .Беренче ипие тозсыз булып чыкты.Ашадык , тозсыз булса да тәмләп ашадык , озакка җитте, бәрәкәтле булды. Әбүген хатыным авылдааш-су остасы, пешермәгән әйбере юк. Туй итәсе кешеләр аңа ярдәм сорап мөрәҗәгатҗитәләр.Ае тулганчы балага кагылырга-чишендерергә , коендырырга курыкты. Әменә дигән егет белән кыз үстердек. Тормыш үзе өйрәтә, тик бер-бередә ярдәм итәргә , таяныч булырга , тырышырга кирәк. Гаиләдә табак савыт шалтырамый тормый, диләр. Әмма моның да дәвасы бар икән , рецептын бабайлар әйтеп калдырган:”Аерылмаслык дустыңа-онытылмаслык сүз әйтмә “.

            Җиңел генә аерылам диючеләргә сүзем шул. Беренче парың –гармун булса , икенчесе-скрипкә. Гармунны утырасың да тартасың , теләгәнчә уйныйсың. Ә скрипкәне уйнау өчен башта аның кылларын көйләргә кирәк. Тормышта да нәкь шулай. Икенче хатынның . ирнең тырышып көен көйләргә кирәк. Бер-берсен үзгәртергә теләүчеләр салкын сугыш игълан итә. Нервылар эштән чыга , күңел җәрәхәтләнә , кеше тиз картая.”

            -Менә шундый хәлдә калмас өчен сез ниләр эшләр идегез ?( ныклап йөрмичә , бер-береңне белмичә кияүгә чыкмас , өйләнмәс идем һ.б. )

            8. –Бүгенге көндә аерылышулар бик күп. Ел саен районда гына да 100 дән артык яшь гаилә таркала. Болар бит кайчандыр бергә булырга ант иткәннәр иде.Сәбәп нәрсәдә соң ?

                        -характерлар туры килмәү

                        -белем дәрәҗәсе

                        -эчкечелек

                        -хыянәт

                        -финанс кыенлыклары

                        -катнаш никах һ.б.

9.- Нәрсә соң ул катнаш никах?

-Ни өчен катнаш никахлар еш таркала? Сәбәпләре нидә ?

-Бүгенге көндә яшьләр гаилә коруга җитди карамыйлар. Күпләрне матди хәле: фатиры , машинасы булу гына кызыксындыра. Ә элекке заманнарда яшьләр ничек гаилә корган соң ? Аерылулар булмаган бит .Сәбәпләрен бергәләп эзлик әле.( димләгәннәр , алладан , ата-ана каргышыннан курыкканнар һ.б.)

                        -Әйе , борынгы заманда йортка килен булып төшәсе кызны кечкенәдән караганнар . Ата-аналар вәгъдәләр бирешкәннәр.Яшьләр күңеленә кечкенәдән үк ярәшелгән кызың , егетең бар дигән уйны салганнар. Ата-ана фатихасын алмыйча , никахсыз өйләнешмәгәннәр . Хәзер кияүгә бирмиләр , кияүгә чыгалар , өйләндермиләр , өйләнәләр. Хәзерге заман гаиләсенең тотрыксызлыгы менә шундадыр , минемчә. Ә бит халкыбыз “Атасына карап улын коч , анасына карап кызын коч,”- дип юкка гына әйтмәгән.

10.- Районыбызда , авылыбызда үрнәк гаиләләр бик күп. Аларны күреп күңел сөенә. Шундый гаиләләр турында республикабыз “Гаилә китабы” чыгарды. Бу китапка безнең районда яшәүче , бөтен кешегә дә өлге булырлык берничә гаилә кертелгән. Шундый гаиләләрнең берсе-авылыбызда яшәүче Сәрвәровлар гаиләсе. Әбелгас абый белән Хөмәйрә апа бер-берсенә таяныч терәк булып , бер-берсен хөрмәт итеп яшиләр , 4 бала тәрбияләп үстергәннәр , аларга белем , тәрбия биргәннәр. Балалары әти -әниләренең йөзенә кызыллык китермиләр , һәрберсе тормышта үз урыннарын тапканнар. Аларның бергә гомер итүләренә- 55 ел. Бүген алар безнең дәреснең кунаклары. Сүзне аларга бирик.

                        -Әбелгас абый ,Хөмәйрә апа , ничек табыштыгыз , кавыштыгыз сез ? Гаиләгез турында сөйләгез әле .

                        -Шулай тату ,матур яшәүнең сере нәрсәдә ?

                        -Бүгенге яшьләргә , укучыларга да әйтер сүзегез бардыр.

                        -Дәресебезгә килгәнегез , киңәшләрегез өчен сезгә зур рәхмәт.

IV.Рефлексия.

-Булачак тормыш иптәшең сайлауга , гаилә коруга һәрберебез җитди карарга тиешбез. Гаилә һәр кешенең таяныр ноктасы , ә гаиләнең татулыгы -ир белән хатынның иҗат җимеше. Безнең тормышыбызда нинди генә авыр хәлләр булмасын , бу ыгы-зыгыдан гаилә генә коткара. Җылы учагың , сагынып көтәр пар канатың , юатучың булса , тирә-ягыңда балаларың бөтерелеп йөрсә, синең җаның тыныч. Барыгыз да киләчәктә үз яртыгызны табып бәхетле яшәгез.

Йомгаклау.

         -Дәресебезне якташыбыз Гөлсәрвәр сүзләренә язылган “Саф хисләр” җыры белән төгәллисе килә .